منوی دسته بندی

وویپ

تلفن ویپ

【تلفن VoIP】 تلفن VoIP چیست؟ تلفن IP چگونه کار می کند؟

تلفن ویپ

【تلفن VoIP】 تلفن VoIP چیست؟ تلفن IP چگونه کار می کند؟

VoIP (Voice over Internet Protocol) سرویس تلفن اینترنتی، همانطور که از نام آن پیداست، کاربران می توانند بدون گذاشتن خطوط تلفن اضافی از عملکرد تلفن های معمولی از طریق اینترنت استفاده کنند. تلفن های سنتی تماس ها را از طریق خطوط تلفن منتقل می کنند. کاربران برای استفاده از همان شماره تلفن باید به یک خط فیزیکی در یک مکان تعیین شده متصل شوند. ظهور سرویس تلفن VoIP به کاربران این امکان را می دهد که از خدمات تلفنی مشابه در مکان های مختلف و از طریق دستگاه های مختلف استفاده کنند. در ادامه به معرفی مختصری از تلفن های VoIP و مزایای انتخاب VoIP می پردازم.

۱. تلفن های VoIP چگونه کار می کنند

۱.۱ پروتکل VoIP

در حال حاضر تلفن های VoIP عمدتا از دو پروتکل ارتباطی H.323 و Session Initiation Protocol (SIP) استفاده می کنند.

۱.۱.۱ H.323

H.323 یکی از رایج ترین پروتکل های VoIP است که امروزه استفاده می شود و می تواند به کاربران در انجام ارتباطات چندرسانه ای از طریق شبکه های IP کمک کند. در مراحل اولیه توسعه، فقط در ویدئو کنفرانس استفاده می شد. H.323 جنبه‌های مختلفی از مشخصات، از جمله ثبت نام، رضایت و وضعیت (سیگنال RAS)، سیگنال‌دهی تماس، فرمت فشرده‌سازی تصویر و غیره را فراهم می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا ارتباط یک به یک یا یک به یک با کاربران مختلف را انجام دهند. در مشخصات بالا ارتباطات شبکه زیاد است. با این حال، از آنجایی که H.323 تنظیمات پیچیده تر و مقیاس پذیری ضعیفی دارد، کاربران شروع به توسعه پروتکل های دیگری کرده اند که مقیاس پذیری بالاتری دارند یا می توانند عملکردهای دیگری را ارائه دهند.

۱.۱.۲ پروتکل شروع جلسه (SIP)

پروتکل شروع جلسه (Session Initiation Protocol) در حال حاضر یکی دیگر از رایج ترین پروتکل های VoIP است که برای برقراری، مدیریت و پایان دادن به مکالمات بین چندین کاربر از جمله ویدئو، صدا، پیام های فوری و سایر عناصر چند رسانه ای استفاده می شود. هنگام استفاده از SIP، عمدتاً از طریق User Agent، Proxy و Register عمل می کند. راه اندازی SIP نسبتاً ساده است و مقیاس پذیری بالایی دارد، بنابراین شروع به تبدیل شدن به یکی از پروتکل های اصلی VoIP در بازار کرده است.

۱.۲ سرویس VoIP

خدمات تلفن عمومی VoIP می‌توانند عملکردهای اولیه تلفن، ارسال تماس، پست صوتی، تماس‌های کنفرانسی و غیره را ارائه دهند. سایر عملکردهای پیشرفته به ارائه‌دهنده خدماتی که کاربر انتخاب می‌کند بستگی دارد. اداره ارتباطات همچنین به همه یادآوری می کند که در حال حاضر دو نوع خدمات تلفن IP در هنگ کنگ برای انتخاب وجود دارد. نوع اول ارائه دهنده خدمات همان شماره تلفن تلفن معمولی را در اختیار کاربران قرار می دهد، در حالی که نوع دوم ارائه دهنده خدمات ممکن است خیر اگر شماره تلفن وجود داشته باشد، حتی اگر تامین کننده شماره تلفنی را ارائه دهد، به منظور ایجاد تمایز واضح، فقط از شماره ای که با “۵۸” شروع می شود استفاده می شود. بنابراین، هنگامی که کاربران به خدمات تلفن VoIP روی می آورند، باید توجه داشته باشند که آیا تامین کننده خدمات درجه یک ارائه می دهد یا خدمات درجه دو.

۲. تماس های تلفنی سنتی را مقایسه کنید

از نظر خطوط اتصال، تلفن های سنتی نیاز به اتصال به سیستم تلفن از طریق خطوط دارند، در حالی که تلفن های اینترنتی می توانند از روش های اتصال سیمی و بی سیم مانند کابل شبکه، وای فای و کابل USB استفاده کنند.کاربران می توانند اتصالات بی سیم را انتخاب کنند که عبارتند از: توسط سیم محدود نمی شوند و انعطاف پذیرتر هستند. از نظر سازگاری با دستگاه های شبکه، تلفن های سیمی سنتی تنها از طریق میزهای تلفن سنتی قابل استفاده هستند، در حالی که تلفن های VoIP را می توان بر روی دستگاه های مختلف مانند تلفن های رومیزی VoIP، تلفن های کنفرانس، رایانه های رومیزی، لپ تاپ، تبلت ها و تلفن های همراه استفاده کرد. بستگی به نیاز کاربر دارد از نظر عملکرد نیز بین این دو فاصله وجود دارد.تلفن های سیمی سنتی می توانند عملکردهایی مانند انتظار مکالمه، پست صوتی و نمایش شماره تلفن تماس گیرنده را انجام دهند. تلفن های اینترنتی علاوه بر عملکردهای فوق می توانند تماس های تصویری، تماس را نیز ارائه دهند. خدمات ضبط و پیام متنی و سایر عملکردها که به کاربران امکان می دهد هنگام استفاده از VoIP وظایف مختلفی را انجام دهند.

۳. مزایای تلفن های VoIP

۳.۱ صرفه جویی در هزینه

در عصر امروز، تقریباً تمام ادارات نیاز به استفاده از اینترنت دارند. در هنگام استفاده از تلفن های VoIP، کاربران برای اتصال به دنیای خارج فقط باید از کابل های شبکه استفاده کنند، نیازی به گذاشتن خطوط تلفن اضافی و سایر تجهیزات نیست و در هزینه و زمان بسیار صرفه جویی می شود. علاوه بر این، هزینه های VoIP نیز نسبتاً پایین است.به طور کلی، کاربران می توانند پس از پرداخت هزینه دسترسی به اینترنت، از خدمات تلفن معمولی محلی به صورت رایگان استفاده کنند. و اگر کاربران نیاز به استفاده از خدمات دیگری مانند تماس های بین المللی بین المللی، تماس های کنفرانس و غیره داشته باشند، ممکن است هزینه های اضافی وجود داشته باشد.میزان هزینه ها به تجار مختلف بستگی دارد.

۳.۲ انعطاف پذیری بیشتر

از آنجایی که تماس های VoIP فقط باید از طریق اینترنت انجام شود، کاربران می توانند در هر زمان و هر مکان از تماس های VoIP استفاده کنند تا زمانی که دستگاهی با قابلیت دسترسی به اینترنت داشته باشند. علاوه بر این، VoIP را می توان نه تنها از طریق دستگاه های تلفن معمولی، بلکه در دستگاه های مختلف با قابلیت تماس نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، رایانه های رومیزی، رایانه های لپ تاپ، رایانه های لوحی، تلفن های همراه و غیره. کاربران همچنین می توانند دستگاه های دیگری از جمله تلفن های USB و تلفن های کنفرانس را برای استفاده با توجه به نیاز خود خریداری کنند.

۳.۳ مقیاس پذیری

کاربران می توانند در هر زمان با توجه به نیاز خود تعداد تلفن های VoIP را افزایش یا کاهش دهند. از آنجایی که کاربران فقط باید در هنگام استفاده از خدمات VoIP به ارائه دهنده خدمات مراجعه کنند، این امر باعث صرفه جویی در زمان و هزینه های تنظیم مجدد خطوط تلفن می شود. در عین حال VoIP می تواند عملکردهای مختلف VoIP را با توجه به نیازهای تجاری انتخاب کند، زمانی که نیاز به استفاده از خدماتی مانند تماس های بین المللی یا تماس های کنفرانس دارید، می توانید بلافاصله از آنها استفاده کنید، برای شرکت هایی با تغییرات تجاری بزرگ بسیار مناسب است.

تلفن اینترنتی VoIP روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند و کاربران می توانند در هر زمان برای آن درخواست دهند. علاوه بر این، عملکرد VoIP همچنین می تواند به مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) شرکت کمک کند و به کسب و کار شرکت کمک کند تا به سطح بعدی برسد. قبل از انتخاب یک سرویس VoIP، به یاد داشته باشید که آیا نیاز به استفاده از توابع مرتبط دارید یا خیر، تا پس از تعویض متوجه ناسازگاری آن با تجهیزات فعلی شرکت، اتلاف وقت و هزینه نشوید.

علی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی امداد شبکه
لوگو png امداد شبکه