okr : تاثیر (اهداف و نتایج کلیدی) بر ارتقاء کیفیت کارکنان شهرداری
روش okr همراه با لین استارتاپ برای حل مشکل
لازم است که برای ارزشیابی و بهینه کردن کار کارکنان شهرداری از روش okr استفاده گردد .
- ۱۹۷۰ توسط اندرو گرو در اینتل متولد شد
- ۱۹۹۹ توسط جان دوئر در گوگل معرفی شد
- اکنون توسط شرکتهای پیشرویی مانند لینکدن، توییتر، گوگل، اوراکل استفاده میشود
مشکل این است که برای بررسی خروجی کارکارمندان و بخشهای مختلف شهرداری لازم است که گزارش گیری انجام شود . گزارش کارکرد و ارزشیابی عملکرد کارمندن شهرداری در بخشهای مختلف
okr = objective and KeyResults یعنی اهداف ونتایج کلیدی که برای شما مهم است را تعیین کنید و برنامه های لازم برای دستیابی به آنها رامشخص نمایید.
OKR در واقع یک فرآیند مدیریت رهبری بسیار موفق بوده که هدف آن اتصال سازمان، دپارتمان،تیم و اشخاص است که به صورت سلسله مراتب برای رسیدن به اهداف مختلف قابل اندازه گیری است.
سازمان و متولی okr (معمولاً مدیریت ارشد سازمان) باید بدانند که در یک مقطع زمانیِ مشخص واقعاً در پی چه هستند؟
این ابزار باید کم کم و آهسته و پیوسته وارد سازمان شود. بسته به صنعت، بسته به وضعیت سازمان، بسته به بلوغ مدیران، بسته به ارزشهای سازمان، بسته به فرهنگ سازمان و چندین عامل دیگر، کاملاً ممکن است که شیوه اجرا، از سازمانی به سازمان دیگر، متفاوت باشد. در اینجا هم نسخه این سازمان، لزوماً به درد همۀ سازمانهای بعدی نخواهد خورد.
در این روش هر شخص کارهای مربوط به خود را خودش با همکاری مدیران و برنامه های بالا دستی تعیین میکند . و برای تحقق به یک هدف مشخص تلاش می کند.
OKR ها شامل یک لیست ۳ تا ۵ هدف با بالاترین الویت میباشند .در زیر هر هدف ۳ تا ۵ نتیجه کلیدی و قابل اندازه گیری قرار داده شود . هر نتیجه کلیدی شامل یک نمره و یا یک نشانگر پیشرفت است که از ( ۰-۱۰۰٪ یا ۰ تا ۱٫۰ ) است که نشان دهنده می
نمره قابل قبول برای هر OKR بین ۰٫۶ تا ۰٫۷ است. به طوری که اگر افراد همواره نمره ۱ بگیرند بدین معناست که OKR آنها به اندازه کافی جاه طلبانه نبوده است. در انتهای هر فصل ممکن است key result ها به نمره ۱ نرسد.
مدیریت ارزیابی عملکرد | مدیریت ارزیابی عملکرد |
امکان طراحی انواع فرمهای ارزیابی عملکرد در سازمان امکان تعریف دستورالعملهای ارزیابی عملکرد در سازمان امکان ثبت و نگهداری اهداف و برنامههای کاری کارکنان امکان ثبت و نگهداری وقایع موثر عملکردی کارکنان در دورههای ارزیابی امکان تعریف الگوهای مختلف نحوه پاسخدهی با شاخصهای ارزیابی عملکرد امکان ثبت و بررسی اعتراض به نتایج ارزیابی عملکرد امکان درج سوابق قبلی ارزیابی کارکنان در پرونده ارزیابی عملکرد ایشان امکان تعریف گردش کار جهت فرآیندهای تکمیل فرمهای ارزیابی، تایید دستورالعمل ارزیابی و بررسی اعتراضات |